Sunday, September 13, 2009

Luncai Terjun dengan Labu-labunya: Biarkan...biarkan

Sejak beberapa hari ini Samy Vellu, jarang-jarang kelihatan tersenyum. Pada pagi Sabtu mukanya masam mencuka. Mungkin kepalanya berserabut, apakah yang akan terjadi kalau calon pilihannya kalah dalam pemilihan MIC kali ini?

"Puning...puning", mungkin itulah yang dikatakannya. "Subramaniam, lagi satu hal, dia lawan Timbalan Presiden, dia tak mau lawan Presiden, dia lawan presiden kalu, senanglah mau pecat, ini orangpun ada pandai jugak", dengusnya lagi.

Sabtu malam, Samy Vellu muncul berbeza, senyumnya sampai ke telinga, habis semua tangan orang diangkatnya. Dia senyum kerana semua calon pilihannya menang! Di tv malam itu Samy Vellu menyatakan kegembiraannya dengan keputusan itu. "Kita minta mereka memberi 23 daripada 27 tetapi mereka menambah lagi tiga, pun semuanya kita boleh kerjasama untuk MIC dan masyarakat India". Katanya. Entah apa yang dia cakap, kita tak faham, dia tidak peduli. Ada orang kata, pemilihan MIC kali ini didominasi oleh politik wang (rasuahlah tu) dan samseng.

Itulah Samy Vellu, seorang yang sukar dimengerti. Ada orang kata Samy Vellu seorang yang tidak tahu malu. Walaupun dah kalah dalam pilihanraya umum yang lalu, dan masyarakat India telah menolak MIC, dia tetap begitu. Bercakap dengan penuh gaya dan keyakinan. Seperti raja atau mahaguru yang tidak boleh disentuh dalam MIC dan oleh masyarakat India amnya.

Dia dikatakan pernah menempelak wartawan yang menemuramahnya bahawa kekalahan teruk MIC dalam pilihanraya umum yang lalu bukan kerana masyarakat India membencinya tetapi kerana masyarakat India membenci BN. Itulah Samy Vellu.

Seperti biasa bila menang, Samy janji macam-macam. "Kita akan pastikan bahawa MIC akan bekerja untuk mengubah nasib masyarakat India di dalam tanah air ini", katanya. Sudah lebih 30 tahun Samy Vellu mengungkapkan frasa tersebut, namun masyarakat India tetap seperti yang ada sekarang! Ayo..yo..ena dei... ini orang boleh pakai ka?!...

No comments:

Post a Comment