Thursday, August 27, 2009

Gula Tak Ada oooii!

Salam semua. Hujan lebat di Lembah Kelang petang tadi membuatkan semuanya kelam kabut. Bazar Ramadanpun tak boleh nak pergi, sebab hujan, kesian mereka yang berniaga di Bazar Ramadan, sebab tak ramai orang datang membeli juada berbuka.

Lebih kelam kabut lagi dalam hujan terpaksa keluar cari gula. Dari satu kedai ke satu kedai semuanya kata gula tak ada. Hampir sepuluh kedai dan mini market dilawati, semuanya tak ada gula. Pening betul! Waktu berbuka sudah makin hampir, gula belum juga dapat. Rasa macam nak menjeritpun ada. Mana badan letih berpuasa, hujan, jalan sesak semuanya terpaksa diharungi. Gula oh gula!

Pagi tadi semasa baca akhbar ada berita kata gula di Kedah cukup untuk hari raya. Tapi di Lembah Kelang gula tak ada. Selalu juga tengok di TV, penguatkuasa serbu tempat sorok gula, jumpa dua tiga ratus tan gula. Orang yang sorok gulapun dah kena denda, itu kata surat khabar, tapi gula tetap tak ada, susah nak cari.

Bagi pengguna gula kecil-kecilan seperti kitapun pening apa lagi mereka yang menggunakan gula secara besar-besaran. Kesian mereka yang berniaga kedai makan, peniaga Bazar Ramadan dan kakak2 dan makcik2 yang berniaga kuih raya pada bulan puasa ni. Di manakah mereka nak cari gula

Masalahnya kita semua tahu kenapa bekalan gula sangat kurang. Ada pihak yang tidak bertanggungjawab sorokan gula supaya harga naik. Sampai bila masalah ini akan berlarutan. Nak kata pihak berwajib tak buat kerja, tak adil, sebab tiap2 hari di akhbar mereka kata gula cukup. Cuma kita tak tahu mereka buat apa? Buktinya dah sebulan lebih masalah gula timbul, sampai sekarang tak selesai. Tiap2 hari bercakap di media, masalahnya begitu juga.

Sampai bila juga agaknya kita sebagai rakyat dan pengguna terpaksa menanggung akibat daripada perbuatan pihak yang tidak bertanggungjawab ini? Setiap kali nak naikkan harga sesuatu barang, inilah yang berlaku, kita sebagai pengguna kena tanggung! Tidak bolehkan mereka berunding baik2 dengan pihak berwajib? Jangan banyak bercakap di media. Yang pening pengguna macam kita terpaksa meredah hujan dan jalan sesak kerana nak cari gula. Bagi mereka yang menilai prestasi kementerian, tolong tengok, adakah ini sesuai dengan 1Malaysia, pencapaian diutamakan, rakyat didahulukan!

No comments:

Post a Comment