Wednesday, August 26, 2009

Minggu Pertama Ramadan: Kita dan Mereka

Salam semua. Ramadan dah seminggu berlalu, bulan mulia yang penuh keberkatan ini dah seminggu kita tempuhi! Semuanya seperti biasa, berjalan lancar! Bulan Ramadan tahun ini macam tahun lalu juga, cuma tahun lalu, bulan Ramadan tidak ada pilihanraya, tahun ni ada. PAS dan Pakatan Rakyat menang, UMNO dan BN kalah, majoriti? besar! UBN tengah cari punca kalah, tengah "post mortem".

Kata kawan2 tak Payah susah2 cari punca, semua dah jelas, calon jadi punca! Calon yang dikatakan berkelulusan UIA dan menurut bekas "partner"nya sering tadarus dan buat benda2 yang baik waktu di kampus dulu rupanya banyak masalah, banyak sisi gelapnya yang semua orang tak tau termasuk orang UBN. Entahlah...kalau tengok orangnya memang nampak baik, alim, pijak semutpun tak mati. Mungkin betul kata kawan2 semua orang ada buat silap! Akibat kesilapan itu, UBN kalah. Tapi ada kawan2 kata calon tu satu hal, hal yang lain ialah pengundi belum boleh terima UBN walaupun sekarang dah 1Malaysia.

Bulan Ramadan tahun ni macam tahun lalu juga, masjid dan surau berebut-rebut nak buat program. Yang pasti imam masih baca ayat panjang, rukuk lama dan sujud lama masa sembahyang Tarawikh. Tak tau kenapa. Waktu balik kampung hari minggu yang lalu, orang kampungpun merunggut benda yang sama. Imam muda ni kata mereka lupa di belakang mereka ada makmum yang tua dan sakit. Paling kurangpun kata kawan2, ingatlah ada orang yang baru berbuka puasa ada yang minum cincau, cendol dan macam2 lagi kalau sujud lama rasa nak keluar balik semua yang dimakan.

Bulan Ramadan tahun ni macam biasa, cuma tahun lalu tak ada orang nak kena rotan kerana minum arak, tahun ini ada! Perempuan pulak tu! Mula2 nak rotan dalam bulan Ramadan, kemudian tak jadi. Wanita yang nak kena rotan itu sudah sedia dan kalau menurut akhbar sudah tak sabar2 lagi nak menjalani hukuman rotan, sebab dia kata dia dah insaf! Publisiti untuk bekas model beranak dua tu nak kena rotanpun dah banyak, hari2 ada. Gambar dia tengah kemas baju nak pergi penjarapun, ada! Tiba2 tak jadi nak rotan pulak, tunggu lepas hari raya. Menangislah bekas peminum arak tu, sebab JAIP macam main2, lalu bertanyalah dia "kenapa buat saya macam ni?" Maka publisiti untuk wanita itu dan keluarganya semakin banyak. Hari2 ada dalam akhbar, bukan dia saja, ayahnya yang tak kena hukuman rotan tu pun hari2 ada dalam akhbar!

Di mana silapnya? perkara yang kelihatan begitu mudah, jadi berbelit-belit. Saya teringat waktu belajar di universiti dulu. Dalam kelas tutorial kami selalu berbincang tentang isu semasa, antaranya tentang hukum sebat, rejam dan sebagainya. Waktu itu kalau tidak silap Tunku Abdul Rahman ada buat kenyataan tentang hukum rejam, teruk dia kena balun. Pensyarah kami waktu itu bersetuju bahawa kita belum bersedia untuk melaksanakan hukuman seperti rotan dan rejam. Beliau juga dibelasah teruk oleh pelajar dengan macam2 tuduhan, tidak Islamik dan sebagainya. Tapi hari ini saya rasa pensyarah itu betul, kita seringkali ghairah nak menghukum tapi kita tidak bersedia untuk melaksanakan hukuman tersebut. Buktinya dalam bulan Ramadan kali ini. Malu juga!

Dalam bulan Ramadan tahun ini ada orang kena pecat keahlian parti. Sebabnya dia pernah melakukan kesalahan yang boleh ditonton dalam DVD,VCD dan internet. Kesalahan seks yang memalukan parti. Maka dia dipecat. Semua kesalahan itu memang betul dan orang itupun dah mengaku dan pernah meletak jawatan sebagai menteri akibat skandal itu. Kalau tidak salah dua atau tiga tahun yang lalu. Tapi yang hairannya hukuman baru dibuat sekarang. Kesalahan bertahun-tahun dulu, kena pecat sekarang. Pelik tapi....entahlah.

Ada kawan2 kata semua itu ada kaitan dengan skandal PKFZ dan saman menyaman serta laporan polis dan SPRM yang dibuat oleh kedua-dua pihak yang terlibat dalam skandal itu. Juga cadangan beberapa bahagian di Perak supaya Sang Presiden parti itu digantung jawatan sehingga skandal itu selesai. Ada juga kawan2 yang kata dalam isu ini SPRM memang lembab dan lambat bertindak malah sampai hari ini belum bertindak lagi. Jangan kaitankan lembab atau lambat itu dengan bulan Ramadan tahun ini sudahlah!

Baru seminggu bulan Ramadan tahun ini. Ada tiga minggu lagi insyaallah. Selamat berpuasa!

No comments:

Post a Comment